GRDIG Digitaliseringsskolen for næringslivet
Navn på fag/studieplan
Digitaliseringsskolen for næringslivetStudiepoeng
30Studiets nivå og organisering
Studiet består av fire emner à 7,5 studiepoeng og gir tilsammen 30 studiepoeng på bachelornivå.
Studiemodell kombinerer bruk av digitale læringsressurser via en digital læringsportal og digitale samlinger. Det kan være aktuelt å tilby fysiske samlinger hvis det er hensiktsmessig.
Canvas benyttes som læringsplattform der læringsprosessen og fagstoffet presenteres i form av videoforelesninger, fagtekster, oppgaver osv. Studiemodellen har som utgangspunkt at studentene jobber med læringsressursene i studiets læringsportal før samlingene. Samlingene benyttes i stor grad til kort gjennomgang av sentrale teorier som deretter anvendes i praktiske læringsaktiviteter i grupper.
Bakgrunn for studiet
Teknologier i den digitale tidsalderen skaper disrupsjon og fører til endringer i forretningsbetingelser. Nye forretningsbetingelser gjør at bedrifter må endre sine strategier for å overleve og fortsette å utvikle seg. Det kreves at bedrifter må klare å forstå sammenhengen mellom teknologiendring og endrede forretningsbetingelser slik at bedrifter kan endre sin strategi før den blir tvunget til det av endringer i forretningsbetingelsene.
Mange bedrifter opplever at for å overleve i den digitale tidsalderen må de gjennomføre en digital transformasjon. Samtidig opplever de at de stadig har potensiale for å effektivisere eksisterende prosesser gjennom sterkere grad av digitalisering. Bedriftens digitale modenhet og digitalkompetanse kan også variere innenfor forskjellige forretningsfunksjoner. Ledere i små og store bedrifter opplever en dynamisk og kompleks digital kontekst og et stort behov for kompetanse innen digitalisering og digital transformasjon.
Studiet gir en bred faglig plattform for å forstå hvilke forretningsmessige utfordringer handel, industri og servicebedrifter møter i den digitale tidsalderen og hvordan de kan møte disse. Dette er et prakademisk studium, hvor både praksisrelaterte og akademiske komponenter er integrert i studiet slik at studiet er mest mulig relevant for de som er i arbeidslivet.
Studiet er utviklet av HHS og SELL i samarbeid med Lillehammer Næringsforening. Kompetanse Norge har finansiert utviklingen.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om digitale teknologitrender og hvordan teknologiske endringer skaper endringer i forretningsbetingelser i ulike sektorer
- har kjennskap til hovedtyper av informasjonssystemer og teknologier som brukes i handel, industri og service bedrifter
- har kunnskap om hvordan digitalisering kan effektivisere forretningsprosesser samt vurdere bedriftens digitalmodenhet og behov for digital transformasjon
- har kunnskap om digital ledelse og kan anvende metodikk for utvikling av digital strategi
- har kunnskap om digital kommunikasjon i intern og ekstern samhandling og kan planlegge merkevarebygging og omdømme på nett og gjennom sosiale medier
- har kunnskap om etiske og juridiske aspekter ved innføring og bruk av digitale medier
- har kunnskap om digital sikkerhet, bærekraftig digitalisering og sirkulærøkonomi
Ferdigheter
Kandidaten
- kan utvikle ny digital eller justere eksisterende strategi basert på vurdering av strategisk og praktisk nytte av nye teknologier
- kan foreta prosessmodellering og forbedre arbeidsprosesser gjennom større grad av digitalisering
- har metodiske og analytiske ferdigheter for å utarbeide kost/nytte vurderinger av innføring av digitaliseringsverktøy
- kan gjennomføre digitaliserings- og/eller digitaltransformasjonsprosjekter, anskaffe digitale verktøy, lede transformasjonsprosesser, utvikle organisasjonens digitale modenhet og kompetanse
- kan velge blant verktøy for effektiv ekstern digital kommunikasjon rettet mot omdømme- og merkevarebygging samt verktøy som effektiviserer intern kommunikasjon og samhandling blant ansatte.
- Kan utarbeide plan for digital sikkerhet og bærekraftig digitalisering
- kan benytte lover og regelverk for digital sikkerhet, personvern, opphavsrett og immaterielle rettigheter
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra til nytenking og digital innovasjon, digitalisering, digital transformasjon og disruptiv innovasjon.
- kan se verdien av digitale samarbeidsformer med kunder og leverandør samt internt i bedriften mellom ansatte
- har forståelse for den forretningsmessige betydningen av ulike digitaliseringsprosesser og kan kritisk vurdere anvendelse av digitale teknologier
- har innsikt i relevante etiske og juridiske problemstillinger knyttet til digitalisering i ulike bransjer, samt i utøvelse av digital ledelse
Målgruppe
Målgruppen for studiet er de som er, eller i framtida vil bli, ledere eller mellomledere for små eller mellomstore bedrifter. I tillegg vil studiet også være aktuelt for alle andre som har en rolle i digital transformasjon i organisasjoner, for eksempel de som jobber med utvikling av nye arbeidsprosesser i en organisasjon samt IKT ansatte med ansvar for bedriftens digitaliseringsløp.
Relevans for arbeidsliv og videre studier
Studiet kvalifiserer for ulike funksjoner i arbeidslivet, f. eks. innen ledelse og rådgivning i virksomheter eller til stillinger med ansvar eller delansvar for digitalisering.
Studiet kan også tas som støttefag til en annen utdanning. Studiet kan inngå i bachelorgrader fra Høgskolen i Innlandet eller andre utdanningsinstitusjoner i en såkalt” fri” bachelorgrad (i hht Forskrift opptak, studier og eksamen ved Høgskolen i Innlandet, § 3-2).
Studiet vil også kunne inngå i opptaksgrunnlaget for videre studier på mastergradsnivå ved høgskoler og universiteter.
Opptakskrav og rangering
Opptakskravet for å avlegge eksamen og få studiepoeng er generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse (over 25 år i søknadsåret og minst 5 års relevant arbeidserfaring).
Deltakere som ikke oppfyller opptakskravet kan tas opp som kursdeltaker, og få utstedt kursbevis etter gjennomføringen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer er kombinert bruk av nettbaserte løsninger og digitale eller fysiske samlinger. Digitale læringsressurser vil være tilgjengelig via en digital læringsplattform. Studentene jobber individuelt og i grupper på og mellom samlinger.
I hovedsak vil studentene jobbe hjemme med lesning og videogjennomgang som forberedelser til samlingene, og samlingene vil brukes til korte forelesninger om sentrale temaer som deretter anvendes i oppgaver i grupper.
Hvert emne har obligatoriske innleveringer med tilbakemeldinger fra faglærere.
Vurderingsformer
Deltakerne må gjennom studiet delta aktivt i varierte læringsaktiviteter gjennom studiet.
Hvert emne har obligatoriske oppgaver som gjennomføres før studenten kan framstille seg til eksamen. Arbeidskravene er utformet slik at studenten bruker opparbeidede kunnskaper og ferdigheter for å gi egen arbeidsplass et digitalt løft, f. eks. gjennom utvikling av digitale strategier, kartlegging av eksisterende informasjonssystemer, prosessforbedringer, anskaffelse av nye systemer og verktøy, kost/nytte analyser, plan for digitalkompetanseløft i organisasjonen, digitale markedsføringsplaner, tiltak for bedre samhandling internt i bedriften, plan for gevinstrealisering o.l.
Eksamen består av en individuell hjemmeeksamen over 2 uker basert på gjennomgående arbeid (arbeidskrav) i emnet.
Forskningsbasert undervisning
Studiet er knyttet til høgskolens forskningsmiljø innen digitalisering, organisasjon- og ledelsesfag, og studiet er basert på anerkjent forskning innen fagfeltet.
Internasjonalisering
Fagområdet er et internasjonalt forskningsområde og deler av pensum kan derfor være på engelsk.
Informasjons- og kildekompetanse
Studentene skal utvikle ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer. I samarbeid med fagmiljøene tilbyr derfor høgskolebiblioteket undervisning i fagspesifikke avanserte søk, kildekritikk, referanseteknikk og plagiatproblematikk. Det forventes at alle studenter har en kritisk holdning til informasjonskilder og bruker disse kildene på korrekt måte i alt faglig arbeid gjennom hele studiet. Brudd på reglene om kildebruk reguleres i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Høgskolen i Innlandet.
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av 4 emner à 7, 5 studiepoeng:
- Emne 1: Praktisk innføring til digital strategi
- Emne 2: Digital transformasjon
- Emne 3: Digital ledelse
- Emne 4: Digital kommunikasjon
Emne 1: Praktisk innføring til digital strategi anbefales gjennomført før de øvrige emnene.
Kull
2021-
DIG1000 Praktisk innføring til digital strategi
7,5 studiepoeng -
DIG1001 Digital transformasjon
7,5 studiepoeng -
DIG1002 Digital ledelse
7,5 studiepoeng -
DIG1003 Digital kommunikasjon
7,5 studiepoeng