2MNF5101-4 Naturfag 2, emne 4: Forskning på undervisning og læring i naturfag på trinn 5-10
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan store strukturer i universet dannes og kan gjøre rede for livsløpet til stjerner
- har kjennskap til teorier om universets og livets utvikling, og kan drøfte representasjoner knyttet til dette
- har kunnskap om algoritmisk tenkning og hvordan det kan anvendes i naturfagundervisningen
- har innsikt i sentrale forskningsmetoder med relevans for studier knyttet til skolens naturfag
- har kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom FoU-oppgaven i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke modellering og programmering til å utforske naturfaglige modeller og problemer
- bruke algoritmisk tenkning og programmering til å utvikle teknologiske løsninger som dekker forskjellige menneskelige og samfunnsmessige behov
- kan tilrettelegge for tverrfaglig undervisning med fokus på teknologi på mellom- og ungdomstrinnet
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer og i skriftlige arbeider
- kan kritisk analysere relevant naturfagdidaktisk forskningslitteratur og hvilken betydning denne kan ha for undervisning og elevers læring i naturfag
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen FoU-oppgave i naturfag og har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
- kan på et forskningsmessig grunnlag analysere og formidle et sammensatt fagstoff i egen FoU-oppgave i naturfag
- kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
Innhold
Astronomi:
- Stjerners livsløp
- Big Bang-teorien
Evolusjon:
- * Liv og dets utvikling (ursuppeteori og replikerende molekyler)
Modellering og programmering:
- Blokkprogrammering og tekstbasert programmering
- Modellering av naturfaglige fenomener
Naturfagdidaktikk:
- Tverrfaglig T&D-undervisning
- Programmering i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet
- Matematisk modellering på mellom- og ungdomstrinn
- Forskningsmetodikk og forskningsetikk
- Forskning på undervisning og læring i naturfag
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet består av individuelt arbeid og gruppearbeid, ekskursjoner, lærerledet undervisning, veiledning og praktisk arbeid ute og inne.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
På grunn av koronaviruspandemien ble det studieåret 2021/2022 gjort endringer i arbeidskrav tilknyttet emnet.
- Inntil fem arbeidskrav, som presiseres i gjeldende undervisningsplan. Arbeidskravene kan både være knyttet til naturfaglige temaer og til FOU-oppgaven.
- 80 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert. Endret til 75% obligatorisk deltagelse i undervisningen.
Eksamen
- Hjemmeeksamen over 3 dager (teller 40%)
- FoU-oppgave (teller 60%)
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal være bestått
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Karakteren i Naturfag 2, emne 4 teller 50% av endelig karakter i faget Naturfag 2 (30 studiepoeng)
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Del 1: Alle
Del 2: Alle