Rapporter
Kompetanseutvikling Sør-Troms: resultater etter første måletidspunkt, T1
Forfattere: Ann Margareth Gustavsen og Lillian Gran
I denne rapporten presenteres resultater fra den første spørreundersøkelsen som ble gjennomført i «Kompetanseutvikling Sør-Troms», høsten 2019.
Skriftserien nr. 5/2021, Høgskolen i Innlandet
ISBN: 978-82-8380-254-2
Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland: Tilstandsrapport for kommunene Alstahaug, Leirfjord, Lurøy og Træna
Forfattere: Espen Stranger-Johannessen, Bjørn Berg, Kjersti Sørmoen Håland, Venke Nystuen og Gro Løken
Rapporten er skrevet på oppdrag fra kommunene Alstahaug, Leirfjord, Lurøy og Træna i Ytre Helgeland, og utgangspunktet er et forsknings- og kvalitetsutviklingsprosjektet God opplæring for alle i de fire kommunene.
Skriftserien nr. 18/2019, Høgskolen i Innlandet
ISBN: 978-82-8380-122-4
Rapport T1 til T2: Stange kommunes barnehager
Forfatter: Sunnevåg, Anne-Karin
Dette er den andre rapporten i Kultur for læring – i Stange kommunes 16 barnehager og er basert på to kartleggingsundersøkelser gjennomført i 2016 og 2018. Ca. 330 4.- og 5. åringer har gjennom en elektronisk spørreundersøkelse gitt uttrykk for hvordan de opplever ulike sider ved barnehagetilbudet. Videre består rapporten blant annet resultater fra 330 kontaktpedagogers vurdering av 4. og 5 åringers sosiale og språklige ferdigheter og deres atferd. Over 300 foreldre og ca. 250 ansatte i barnehagene har også vurdert deres opplevelse av sentrale sider ved barnehagetilbudet i Stange kommune.
Skriftserien nr. 14/2019, Høgskolen i Innlandet
ISBN: 978-82-8380-113-2
Kultur for læring i barnehagen: Resultater fra kartleggingsundersøkelser T1
Forfattere: Sunnevåg, Anne-Karin; Nordahl, Thomas; Nordahl, Sigrid Øyen
Dette er den første rapporten i FoU-prosjektet «Kultur for læring» i alle barnehager i Hedmark fylke. 4 og 5 åringer har gjennom en elektronisk spørreundersøkelse gitt uttrykk for hvordan de opplever ulike sider ved barnehagen. Videre har pedagogiske ledere, foreldre/foresatte, ansatte og ledere i barnehagen vurdert sentrale sider ved barnehagetilbudet i Hedmark fylke.
Oppdragsrapport nr. 12/2018, Høgskolen i Innlandet
ISBN: 978-82-8380-032-6
Kultur for læring i skolen: Hedmark: Rapport fra kartleggingsundersøkelsen T1
Forfattere: Nordahl, Thomas; Egelund, Niels; Nordahl, Sigrid Øyen; Sunnevåg, Anne-Karin
I denne kartleggingsundersøkelsen i alle grunnskoler og kommuner i Hedmark har elever, foreldre, lærere og skoleledere vært informanter. Svarprosenten er gjennomgående svært høy, så vi kan med høy grad av sikkerhet si at resultatene som presenteres er representative for Hedmark.
Oppdragsrapport nr. 6/2018, Høgskolen i Innlandet
ISBN: 978-82-8380-041-8
Resultater fra fire kvalitative casestudier FLiK-prosjektet Kristiansand kommune
Forfattere: Vibeke Christensen, Line Skov Hansen, Anne Kostøl, Bengt Persson og Elisabeth Persson
FULM Forskningsinformert utvikling av læringsmiljøer. Vol. 2 /2016, Aalborg Universitetsforlag
Hold ut og hold kursen. Resultater fra kartleggingsundersøkelse i Kristiansand Kommune i 2015
Forfattere: Thomas Nordahl, Anne-Karin Sunnevåg, Lars Qvortrup, Line Skov Hansen, Ole Hansen, Ratib Lekhal og May Britt Drugli
FULM: ForskningsInformert utvikling av læringsmiljøer, Vol. 1/2016, Aalborg Universitetsforlag
Arbeidsgivernes vurdering av våre kandidater fra profesjonsutdanningene. «Tilfredse arbeidsgivere»
Forfattere: Bjørn Berg og Hege Knudsmoen
Oppdragsrapport 4/2015, Høgskolen i Hedmark
Gutter og jenter i skolen. Faktorer knyttet til skolens læringskultur som er viktige for gutter og jenters læring og trivsel i skolen
Forfatter: Ellen Nesset Mælan
Oppdragsrapport nr. 3/2015, Høgskolen i Hedmark
«Fortsatte studier eller ut i arbeid?» Kandidatundersøkelse av faglærerutdanninger og praktisk-pedagogisk utdanning ved Høgskolen i Hedmark avsluttet 2011–2013
Forfattere: Bjørn Berg og Hege Knudsmoen
Oppdragsrapport nr. 1/2015, Høgskolen i Hedmark
Relasjonsbasert klasseledelse – et komplekst fenomen
Forfattere: Ann Margareth Aasen, Thomas Nordahl, Ellen Nesset Mælan, May Britt Drugli og Lars Myhr
Oppdragsrapport nr. 13/2014, Høgskolen i Hedmark
ISBN: 978-82-7671-956-7
Elevenes stemmer. Forskjeller og likheter mellom jenter og gutters opplevelser av sin skolehverdag
Forfattere: Ann Margareth Aasen og Inger Vigmostad
Oppdragsrapport nr. 10/2014, Høgskolen i Hedmark
ISBN: 978-82-7671-943-7
Prinsipper og prosedyrer for spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning – Telemark fylke
Forfattere: Thomas Nordahl, Kjersti Sørmoen Håland og Ellen Nesset Mælan
Oppdragsrapport 7/2014, Høgskolen i Hedmark
ISBN: 978-82-7671-929-1
Trivsel og kvalitet i barnehagen
Forfattere: Ratib Lekhal og Inger Vigmostad
Oppdragsrapport 6/2014, Høgskolen i Hedmark
ISBN: 978-82-7671-932-1
Klasseledelse, lærerautoritet og læringsutbytte. En kvantitativ og kvalitativ evaluering av prosjektet: «Klasseledelse, lærerautoritet og læringsutbytte» i videregående opplæring, 2010–2013
Forfattere: Ratib Lekhal, Anne Kristoffersen Kostøl, Thomas Nordahl, Gro Løken, Anne Karin Sunnevåg, Inger Vigmostad og Lars Myhr
Oppdragsrapport nr. 3/2014, Høgskolen i Hedmark
ISBN: 978-82-7671-920-8
Evaluering av PP-tjenesten i Bergen kommune
Forfattere: Bjørn Berg, Thomas Nordahl, Lars Myhr, Inger Vigmostad, Kjersti Håland Sømoen, Terje Overland

«Nå bruker vi tid på analyse» – En flermetodisk undersøkelse om læringsmiljøet etter LP-modellen, LP 5 (2010–12)
Forfattere: Hege Knudsmoen, Hanne Jahnsen og Torunn Tinnesand
Oppdragsrapport nr. 2/2013, Høgskolen i Hedmark
ISBN: 978-82-7671-901-7
«Tilfredse kandidater»: Kandidatundersøkelse av profesjonsutdanningene ved Høgskolen i Hedmark avsluttet 2010 og 2011
Forfattere: Hege Knudsmoen og Bjørn Berg
Rapport nr. 2/2013
ISBN: 978-82-7671-895-9
Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena. En artikkelsamling om forsknings- og utviklingsarbeid i 17 barnehager i Hedmark
Forfattere: Anne-Karin Sunnevåg (red.)
Oppdragsrapport nr. 9/2012, Høgskolen i Hedmark
ISBN: 978-82-7671-890-4
Baseline: «Framtida er nå». Kartlegging av ledernes oppgaver og tidsbruk i Stange kommunes barnehager og skoler
Forfattere: Bjørn Berg og Hege Knudsmoen
Oppdragsrapport nr. 7/2012, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-883-6
«Utvikling av skolens miljø». En kvantitativ spørreundersøkelse om arbeid med læringsmiljøet ved bruk av LP-modellen 2009–2011
Forfatter: Hege Knudsmoen
Oppdragsrapport nr. 4/2012, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-876-8
Det må være rom for begge deler. Forskningsarbeid – med rom for alle og blikk for den enkelte
Forfattere: Hege Knudsmoen, Lars Arild Myhr, Inger Vigmostad, Ann Margareth Aasen, Thomas Nordahl og Kjersti Sørmoen Håland
Oppdragsrapport nr. 3/2012, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-870-6
Kvalitet i dagtilbuddet - set med børneøjne
Forfattere: Thomas Nordahl, Anne Kostøl, Anne-Karin Sunnevåg, Hege Knudsmoen og Trond Johnsen
Dafolo forlag 2012
ISBN: 978-87-7281-682-1
Denne rapport formidler resultatene fra en kartleggingsundersøkelse gjennomført i danske barnehager som arbeider i et pilotprosjekt om LP-modellen. Pilotprojektets mål er at utvikle kunnskap om hvordan man kan skape bedre betingelser for barns læring, trivsel og sosiale utvikling. Det er gennemført i 12 danske kommuner og involverer ca. 150 barnehager. Dette innebærer at ca. 12.000 barn, deres foreldre og ca. 1500 medarbeidere i barnehagene deltar i projektet. Pilotprosjektet blev gjennemført i 2010-2011.
Kjennetegn på skoler med små kjønnsforskjeller
Forfattere: Thomas Nordahl, Gro Løken, Hege Knudsmoen, Ann Margareth Aasen og Anne-Karin Sunnevåg
Rapport 14/2011, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-842-3
For å bestille publikasjon, send e-post til Publikasjonstjenesten.
"Det gjelder å holde ut" En kvalitativ og kvantitativ evaluering av pilotprosjektet LP-modellen i videregående opplæring 2008–2010 (LPVGO)
Forfattere: Ann Margareth Aasen og Anne Kostøl
Rapport 12/2011, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-836-2
For å bestille publikasjon, send e-post til Publikasjonstjenesten.
"Tilfeldighetenes spill.” En kartlegging av spesialundervisning 1-4 timer pr. uke
Forfattere: Hege Knudsmoen, Gro Løken, Thomas Nordahl og Terje Overland
Rapport 9/2011, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-829-4
For å bestille publikasjon, send e-post til Publikasjonstjenesten.
Elevvurdering og tilpasset opplæring
Forfattere; Stig Eriksen, Stephen Dobson, Kari Nes og Sigrun Sand
Rapport 7/2011, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-825-6
For å bestille publikasjon, send e-post til Publikasjonstjenesten.
«Vi ser at det funker». En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen 2008–2010 (LP3)
Forfattere: Ann Margareth Aasen og Kristin Søby
Rapport 5/2011, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-821-8
For å bestille publikasjon, send e-post til Publikasjonstjenesten.
«Det er fedt». Evaluering av det frivillige 10. skoleår i Danmark
Forfattere: Thomas Nordahl, Anne-Karin Sunnevåg og Gro Løken
Rapport 2/2011, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-813-3
For å bestille publikasjon, send e-post til Publikasjonstjenesten.

Uligheder og variationer. Danske elevers motivation, skolefaglig læringsudbytte og social kompetence
Forfattere: Thomas Nordahl, Anne-Karin Sunnevåg, Ann Margareth Aasen og Anne Kostøl
«Onger er rare». Evaluering av spesialundervisning i Østre Toten kommune
Forfattere: Ann Margareth Aasen, Anne Kostøl, Thomas Nordahl og Dordy Wilson
Rapport 4/2010, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-794-5
For å bestille publikasjon, send e-post til Publikasjonstjenesten.
Implementering av LP-modellen. Evaluering av arbeidet med LP-modellen 2007–2009 (LP-2)
Forfattere: Anne-Karin Sunnevåg og Ann Margareth Aasen
Rapport 3/2010, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-790-7
For å bestille publikasjon, send e-post til Publikasjonstjenesten.
Relasjonen mellom lærer og elev og lærerens undervisningspraksis
Forfattere: Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl
Rapport 18/2009, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-768-6
For å bestille publikasjon, send e-post til Publikasjonstjenesten.
Sammenhengen mellom klasseledelse og vurdering av elevenes skolefaglige prestasjoner på ungdomstrinnet
Forfatter: Dordy Wilson
Rapport 17/2009, Høgskolen i Hedmark
For å bestille publikasjon, send e-post til Publikasjonstjenesten.
Spesialundervisningens forutsetninger, innsatser og resultater
Forfattere: Thomas Nordahl og Rune Sarromaa Hausstätter
Rapport 9/2009, Høgskolen i Hedmark
Utsolgt
LP-modellen. Evaluering av LP-modellen 2006–2008
Forfattere: Thomas Nordahl, Anne-Karin Sunnevåg og Anna L. Ottosen
Rapport 5/2009, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-737-2
For å bestille publikasjon, send e-post til Publikasjonstjenesten.
Skoler med liten og stor forekomst av atferdsproblemer
Forfattere: Thomas Nordahl, Anne Kostøl, Sølvi Mausethagen
Rapport 3/2009, Høgskolen i Hedmark
ISBN 978-82-7671-694-8
For å bestille publikasjon, send e-post til Publikasjonstjenesten.