Nyheter
«Det ved vi om»-serien roses i Danmark
Bokserien «Det ved vi om…» som også er utgitt på norsk, løftes fram som eksempel på «best practice» når det gjelder forskningsformi...
Nytt hefte om bruk av kartleggingsresultater i skolen
Alle skoler har i dag god tilgang til data om hvordan elevene har det i skolen, men hvordan skal materialet brukes? I dette hefte v...
Lillehammer lykkes med tidlig innsats
Lillehammer kommune har sammen med SePU over flere år jobbet systematisk med å heve kvaliteten på ordinær opplæring og spesialunder...
Nytt hefte om små barns utvikling og læring
Et nytt hefte i Det vet vi om-serien tar opp forholdet mellom det nysgjerrige, lærende barnet og den voksne omsorgspersonen. Dette...
Prøveprosjekt med 11. skoleår
Erfaringer fra Danmark tyder på at et frivillig 11. skoleår i Norge ville gjøre flere elever i stand til å gjennomføre videregående...
Spesialundervisning øker fortsatt
Spesialundervisningen øker fortsatt, og hoveddriverne er endringer i styringen av skolen, samfunnsendringer og spesialundervisninge...
Paideia om målrettede tiltak og forbedringer i barnehage og skole
Paideia feirer sin tiende utgivelse med et temanummer om målrettede tiltak og forbedringer i barnehage og skole. I en av artiklene...
Bok: Nordahl om det viktige samarbeidet mellom hjem og skole
Forskning viser at et positivt hjem-skole-samarbeid har stor betydning for barn og unges læring. I denne boken presenterer professo...
Artikler fra tidsskriftet Paideia på nett
Utgiverne av tidsskriftet Paideia har inngått samarbeid med Utdanningsforbundets nettside for formidling av forskning: utdanningsfo...
Innlandsutvalget ønsker SePU som nasjonalt innovasjonssenter
Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Hedmark bør få status som nasjonalt senter for innovasjon og fo...
SePU har fått videre ansvar for implementering av LP-modellen
SePU og Høgskolen i Hedmark har inngått en avtale med Universitet i Stavanger og gjennom den fått ansvaret for å implementere LP-mo...
Populære elever kan lettere påvirke undervisningen
I en artikkel i ScienceNordic kommenterer professor Thomas Nordahl, SePU, en svensk undersøkelse om elevers påvirkning på undervisn...