2022/2023

MBJ4004S Studiedesign og statistisk metode

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsdesign, innhenting av empiri, analyse og tolking av kvantitative undersøkelser
  • kan forklare begrepene sannsynlighet og sannsynlighetsfordelinger, signifikanstester og statistisk inferens, og tolke estimater
  • har inngående kunnskap om multippel regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger
  • har inngående kunnskap om logistisk regresjon
  • har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvernordninger for kvantitative analyser

Ferdigheter

Studenten

  • har det nødvendige vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlaget for å gjennomføre kvantitative undersøkelser og kan vurdere andres forskning
  • behersker kvantitativ metode og forskningsopplegg gjennom å kunne anvende dem i analysearbeid
  • kan anvende statistisk modellering, modellseleksjon og hypotesetesting og være i stand til å validere modellene for å avgjøre hvilke som egner seg best
  • kunne tolke resultatene fra analysene og videreformidle hva som er blitt gjort

Generell kompetanse

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og kan velge egnet forskningsmetode basert på en problemstilling
  • har grunnlag for å kommunisere og diskutere metodiske problemstillinger, forskningsdesign og metodevalg innenfor jordbruksfaglige områder
  • kan på selvstendig grunnlag fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering i forskningsdesign og metodevalg
  • er kjent med bruk og begrensninger av statistiske modeller i jordbruk og økologi

Innhold

  • Vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlag for å gjennomføre kvantitative undersøkelser, vurdering av andres arbeider
  • Forskningsdesign
  • Innhenting av empiri, analyse og tolking av kvantitative undersøkelser
  • Grafiske fremstillinger
  • Multippel linear regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger
  • Logistisk regresjon
  • Forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern

Arbeids- og undervisningsformer

  • Nettbaserte forelesninger og bruk av instruksjonsvideoer
  • Oppgaveløsning individuelt og i grupper

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Tre skriftlige individuelle oppgaver 

Eksamen

  • 4 timers individuell skriftlig hjemmeeksamen. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Emneevaluering – kvalitetssystem 

Til vanlig skal det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres.