2022/2023

ADK2008 Konseptkunst & Motion Design II

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om metodene for planlegging av tidsbasert media med tilhørende moodboards og storyboards
  • har bred kunnskap om estetisk og praktisk bruk av farger
  • har generell kunnskap om typografi
  • har kunnskap om den prinsipielle relasjonen mellom form og innhold
  • har, med perspektiv fra praksisfeltet, kunnskaper om kunstnerisk og designrelatert praksis, intensjoner, verker, stiler, genre, bevegelser og institusjoner
  • har bred kunnskap om prinsippene relatert til UI- (brukergrensesnitt) & UX- (brukeropplevelse) design
  • har bred kunnskap om prinsippene for filmatiske fortellinger
  • har kunnskap om filmatiske virkemidler og redigeringsteknikker

Ferdigheter

Studenten

  • kan beherske grunnleggende prinsipper for bildekomposisjon og filmatisk historiefortelling
  • kan gjennom ulike design- og tegneteknikker oversette og tolke erfaringer visuelt, emosjonelt og estetisk
  • kan uttrykke seg visuelt som et felles grunnlag for kommunikasjon, i dialog med andre
  • kan skape visuelle fremstillinger som gjengir presise observasjoner, til uformelle tegn og lekne oppfinnsomme verk
  • kan bruke UI & UX design prinsipper til å sette opp logiske og effektive interaktive systemer
  • kan ta i bruk visuelt billedspråk til å skape bestemte uttrykk og stemninger i tidsbaserte og interaktive medier
  • kan beherske kritisk tenkning og problemløsning i utviklingsprosesser rettet mot film og spill
  • kan sette opp enkel interaktivitet i en spillmotor
  • har utviklet et eget stilistisk visuelt ståsted
  • kan vise ferdigheter innen regi i tilknytning til produksjon av grafikk for tidsbaserte medier
  • kan ta i bruk og jobbe på tvers av flere programvarer ved produksjon av digitale kunstneriske verk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere sitt arbeid og formidle faglige intensjoner på en klar og profesjonell måte

Innhold

Sentrale tema:

  • bitmap grafikk
  • vektor grafikk
  • UI (user interface) & UX (brukergrensesnitt) design
  • Visuell forståelse og historiefortelling
  • typografi
  • compositing, layers og grafisk maskering
  • implementering av 2D & 3D-elementer i 3D-rom
  • visualisering i en spillmotor

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, kontinuerlig innleveringer, laboratorieøvinger, selvstudium og veiledning.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 3-5 individuelle oppgavebesvarelser
  • deltagelse i forelesninger i henhold til undervisningsplanen
  • deltagelse i lab-undervisning i henhold til undervisningsplanen

Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Eksamen

  • 2 individuelle mappeoppgaver hvor minst én må ferdigstilles for fremvisning på skolens Degree show. Hver oppgave teller 50% av endelig karakter

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.