2022/2023

2PREV101A Utvikling og pre-visualisering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om planlegging av prosjekt med ulike milepæler og tidsfrister
  • har kunnskap om 2D animatic og 3D previsualisering utvikling
  • har kunnskap om visuelt språk for spill og film medier
  • har kunnskap om film historie og sjangerutvikling relatert til filmatisk produksjon
  • har kunnskap om sentrale teorier innen historiefortelling og utvikling av narrativ for filmspråk og spillscenestruktur
  • har kunnskap om manusutvikling
  • har kunnskap om utvikling av visuelle historiefortellingsteknikker for storyboarding og CG sceneoppsett
  • har kunnskap om animasjon for ulike 2D og 3D dataprogram
  • har kunnskap om sceneeksport fra ulike dataprogramapplikasjoner
  • har kunnskap om redigering og utviklingsteknikker for sceniske scener
  • har kunnskap om jobbkrav i bransjen

Ferdigheter

Studenten

  • kan lage elementer for 2D- og 3D-produksjonsprosess (pipeline)
  • kan utvikle og ta i bruk elementer for sceneutvikling og visuell historiestruktur
  • kan skape generiske 2D/3D scener med fokus på visuell historiefortelling
  • kan etablere et bibliotek av digitale elementer
  • kan utvikle storyboard som følger gjeldende formater
  • kan bruke 2D animatic & 3D previsualisering i utvikling av en produksjon
  • kan reflektere over egen praksis og justere denne under veiledning
  • kan utvikle en historie basert på undersøkte eksempler
  • kan skrive og tolke et manus som følger standard manusmal

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante problemstillinger i en planleggingsprosess
  • kan planlegge og gjennomføre mindre prosjektarbeid proaktivt i tråd med retningslinjer for pre-visualisering og animatic utvikling for individet arbeid og gruppearbeid
  • kan reflektere over eget arbeid og bruke konstruktive tilbakemelding på en positiv måte til å justere egen praksis

Innhold

Sentrale tema:

  • prosjektstyring
  • narrativ teori med fokus på visuell historiefortelling
  • analyse av spill- og filmscener med fokus på visuell historiefortelling
  • utvikling av narrativ og scene struktur basert på undersøkte eksempler
  • manusforfatting og storyboarding for individuelt prosjekt og gruppeprosjekt
  • lavkvalitet filmatisk videoutvikling for 2D- og 3D-applikasjoner
  • kamerautsnitt for videosekvensredigering
  • filmhistorie
  • arbeid i team

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er lagt opp som kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, selvstudium og veiledning.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 2-6 individuelle og gruppebaserte oppgavebesvarelser
  • deltagelse i forelesninger i henhold til undervisningsplanen
  • deltagelse i lab-undervisning i henhold til undervisningsplanen

Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Eksamen

  • 1 individuell mappeoppgave som teller 50% av endelig karakter
  • 1 gruppebasert mappeoppgave som teller 50% av endelig karakter

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.