2022/2023

BIOING1103 Innføring i bioingeniørfag

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om den medisinske laboratorietjenestens historie og tradisjoner, og kjenner til andre profesjoners roller i det norske helsevesenet med vekt på bioingeniørens rolle
  • har kunnskap om profesjonell kompetanse, tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon til beste for pasienten
  • har bred kunnskap om yrkesetiske retningslinjer for bioingeniører, relevante lover og forskrifter som er vesentlig for yrkesutøvelsen
  • kjenner til hvordan sikre likeverdige bioingeniørfaglige tjenester for alle grupper i samfunnet og hvordan sikre likeverdige bioingeniørfaglige tjenester for alle
  • har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
  • kjenner til rutiner for identifisering og oppfølging av mennesker med spesielle utfordringer og kan henvise disse videre
  • kjenner til vitenskapelige metoder for forsknings- og utviklingsarbeid innen bioingeniørfaget
  • kjenner til kunnskapsbasert praksis
  • har bred kunnskap om korrekt prøvetaking av voksne, prøvebehandling og forhold som påvirker analysesvar
  • har kunnskap om hvordan pasientnær analysering og selvtesting utføres og kvalitetssikres
  • har kunnskap om noen sykdomstilstander
  • har kunnskap om smittekjeden, basale smittevernrutiner og aseptiske analyseprosedyrer
  • har kunnskap om regler for avfallshåndtering og sikkerhet på laboratoriet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter overfor pasienter og annet helsepersonell
  • kan anvende og forstå fagterminologi
  • kan finne, vurdere og følge gjeldende retningslinjer for vern mot kjemiske stoffer og biologisk materiale
  • kan reflektere over bioingeniørens rolle i et tverrprofesjonelt samarbeid
  • kan beherske kapillær og venøs prøvetaking av voksne etter gjeldende forskrift
  • kan beherske enkelt analyseutstyr etter gjeldende prosedyrer og vurdere metodens muligheter, begrensninger og feilkilder
  • kan vurdere analysesvar, deres pålitelighet og kvaliteten i laboratoriearbeidet
  • kan beherske metoder for håndtering av humanbiologisk materiale med tilhørende resultater og informasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til forhold som bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
  • har innsikt i relevante yrkesetiske problemstillinger og kan identifisere, reflektere og håndtere disse i bioingeniørfaglig arbeid
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, tilegne seg ny kunnskap, søke og ta imot veiledning
  • kjenner til og forholder seg til lover og regelverk i sin tjenesteutøvelse som bioingeniør
  • har bioingeniørfaglig innsikt og kompetanse til å tolke en bestilling og formidle korrekt prøvesvar
  • kan formidle bioingeniørfaglig kunnskap gjennom muntlig og skriftlig presentasjon på norsk individuelt og i grupper
  • har innsikt i profesjonell yrkesutøvelse og yrkesetiske problemstillinger

Innhold

Del I: Etikk, kommunikasjon og kunnskapsbasert praksis (5 stp) 

  • aktuelle lovbestemmelser herunder helsepersonelloven, smittevernloven, pasientrettighetsloven, taushetsplikt, med mer
  • bioingeniørens rolle, profesjonell yrkesutøver og yrkesetiske retningslinjer
  • organisering av helsetjenesten
  • kommunikasjonsteori
  • kommunikasjon i grupper, organisasjoner, mellom bioingeniør, pasientgrupper og andre helseprofesjoner
  • digital og tverrkulturell kommunikasjon
  • samarbeid, stress og konfliktløsning
  • omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer
  • likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • samiske pasienters rettigheter til å bli møtt på eget språk
  • sammenheng mellom helse, utdanning, arbeid og levekår
  • vitenskapsteori
  • innføring i kunnskapsbasert praksis

Del II: Innføring i bioingeniørfaglig laboratoriearbeid (5 stp)

  • kapillær og venøs blodprøvetaking
  • preanalytiske forhold
  • pasientnær analysering
  • kvalitetssikring og validering av prøvesvar
  • generelle laboratorietekniske ferdigheter (pipetteringsteknikker, behandling av blodprøver)
  • biokjemiske analyseprinsipp for analyseutstyr i primærhelsetjenesten (spektrofotometrisk måling, immunologisk analyseprinsipp, turbidimetrisk analyseprinsipp, tørrkjemi)
  • Hb, glukose, urinstix, CRP, INR, hurtigtester
  • basale smittevernrutiner, smittekjeden
  • hovedtrekk ved følgende sykdommer: anemi, hjerte- kar, diabetes mellitus, infeksjonssykdommer

Arbeids- og undervisningsformer

  • forelesninger
  • laboratoriearbeid
  • gruppearbeid/seminar
  • muntlig presentasjon
  • laboratorierapport
  • medstudentvurdering

Praksis

Intern praksis i form av laboratoriearbeid og gruppearbeid/seminar. Dette er et integrert læringselement som utgjør en del av emnet. I dette emnet er det krav om 100% tilstedeværelse.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 100 % tilstedeværelse i laboratoriearbeid
  • sju-åtte dager laboratoriekurs inkludert blodprøvetaking
  • 100 % tilstedeværelse på seminar/gruppearbeid med tre-fire deltakere
  • en-to individuelle skriftlige arbeider knyttet til laboratoriearbeid og seminar
  • en-to muntlige presentasjoner av seminar/gruppearbeid, individuelt eller i gruppe

Ved gruppearbeid står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/prestasjonen.

Eksamen

  • Individuell praktisk muntlig eksamen

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emneevaluering – kvalitetssystem

Til vanlig skal det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Prosedyrer