2021/2022

IDTD2102 Optimalisering av idrettsprestasjon

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • skal ha kunnskap om og forståelse for mental trening og mentale treningsteknikker, deres rolle, anvendelse og innvirkning på prestasjon, utvikling, og opplevelse for trenere og utøvere
  • skal ha kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom restitusjon, kosthold og ernæring, skader og sykdom 

Ferdighet

Studenten

  • kan analysere behov for og verdien av mentale teknikker og ferdigheter for å legge til rette for optimal prestasjon, opplevelse og helhetlig utvikling for idrettsutøvere og lag
  • kan legge til rette for optimal balanse mellom trening og restitusjon
  • kan legge til rette for skadeforebyggende og prestasjonsfremmende trening
  • kan gjennomføre relevante tekniske eller teknisk-taktiske analyser for å optimalisere prestasjonsevne i egen fordypningsidrett
  • kan integrere kunnskap om psykiske og fysiske faktorer som har betydning for prestasjoner i idretten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap om fysiologiske prosesser, funksjonell anatomi, biomekaniske prinsipper og psykologiske prosesser i en helhetlig trenervirksomhet for å optimalisere prestasjon og utvikling for utøvere
  • kan holde seg oppdatert på fagområder som er viktig for prestasjonsutvikling i egen fordypningsidrett

Innhold

  • Mentale treningsteknikker i praksis
  • Formtopping
  • Totalbelastning, overtrening, utbrenthet
  • Spiseforstyrrelser
  • Retur fra skade
  • Optimalisering før og etter konkurranse
  • Optimal prestasjonsutvikling gjennom idrettskarrieren

Arbeids- og undervisningsformer

  • Digitale forelesninger
  • Problembasert læring
  • Case-studier
  • Praktiske aktiviteter
  • Seminarer
  • Individuelt arbeid
  • Skriftlige arbeider
  • Gruppearbeid

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 3 individuelle oppgaver som skal presenteres digitalt
  • 3 individuelle skriftlige oppgaver

Eksamen

Digital, individuell muntlig hjemmeeksamen som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.