2021/2022

IDTD2101 Fordypningsidrett med trenerpraksis 3

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om toppidrettens «kunnskapsbasert- og overført praksis» for sin fordypningsidrett

Ferdighet

Studenten

  • kan lede sentrale prosesser i rollen som hovedtrener  
  • kan analysere, justere og evaluere trening som strekker seg over tid, i tråd med faglig kunnskap og forsknings- og utviklingsarbeid innenfor idrettsfeltet
  • kan anvende pedagogiske, fysiologiske, psykologiske, tekniske og analytiske verktøy til optimalisering av prestasjoner i egen fordypningsidrett
  • kan utvikle balanserte og kvalifiserte treningsopplegg som legger til rette for at 24-timersutøveren kan utvikle topprestasjoner
  • kan evaluere og diskutere «toppidrettens praksiser» i sin fordypningsidrett
  • kan kommunisere og samarbeide med utøvere, trenere, støtteapparat, klubb foreldre og andre aktører for å lede effektive utviklingsprosesser og prestasjonsmiljøer
  • kan evaluere og reflektere over egen trenerkompetanse i forhold til de krav som stilles på høyere nivå i fordypningsidretten
  • kan uttrykke og diskutere egen trenerfilosofi

Generell kompetanse

Studenten

  • kan med bakgrunn i kunnskap fra idrettsvitenskap og idrettsspesifikk kompetanse kritisk vurdere ulike løsninger, og foreta reflekterte og begrunnede valg som trener
  • kan oppsøke og organisere samarbeid med andre kompetansemiljøer, og oppsøke og benytte seg av relevant faglitteratur for å utvikle seg som trener 
  • kan sette seg inn i klubbens overordnede mål, visjon og virksomhetsidé og sentrale bestemmelser for idretten, og kan evaluere og vurdere disse med utgangspunkt i faglitteratur og egen trenerfilosofi
  • har en kritisk og nysgjerrig holdning til idrettsfaglige og praktiske problemstillinger, og er en aktiv og reflekterende bidragsyter til at klubbens virksomhet er i kontinuerlig utvikling
  • fremviser en profesjonell atferd som trener i tråd med etiske retningslinjer, og ivaretar utøveres fysisk og psykososial trygghet, velferd og sikkerhet

Innhold

  • Prestasjonsutvikling
  • Trenerfilosofi
  • Helhetlig utvikling
  • Treningsplanlegging
  • Tekniske hjelpemidler
  • Utøveres sikkerhet og trygghet

Arbeids- og undervisningsformer

  • Trenerpraksis i klubb
  • Observasjon
  • Veiledning
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Skriftlige arbeider
  • Praksisbesøk

Studenten skal ha trenerpraksis i minimum 90 timer i en valgt fordypningsidrett, som tilfredsstiller kravet til trenerpraksis på Trener 3 (nivå 3) i Trenerløypa. Fordypningsidrett velges blant idretter som er organisert i Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF).

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Minimum 90 timer trenerpraksis
  • Deltagelse på 2-4 veiledninger
  • Praksisrapport som blant annet inneholder:
    • Planlegging, gjennomføring og evaluering av trening over tid
    • Skriftlig oppgave knyttet til problemstilling fra observasjon av et toppidrettsmiljø eller en topptrener
    • Skriftlig oppgave knyttet til kompetanseanalyse og trenerfilosofi
  • Aktiv deltagelse på studentstyrt praktisk økt

Eksamen

Digital, individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig høring. Eksamen vurderes som helhet med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Det forutsettes at både praktisk-metodisk del og muntlig høring er bestått for at emnet skal vurderes til bestått. Praktisk metodisk del består av video- og lydopptak av egen økt som leveres i forkant av muntlig høring.