2021/2022

IDTD1003 Lek, utvikling og aktivitet

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lek som fenomen og lekens plass i bevegelseskulturen
  • har grunnleggende kunnskap om hvilken betydning allsidighet og lek har for ferdighetsutvikling og bevegelsesglede hos barn og unge
  • har kunnskap om ulike lederstiler og hvilken betydning de har for kommunikasjon, motivasjon, læring og utvikling
  • har kunnskap om didaktiske planleggingsverktøy og undervisningsprinsipper
  • har kunnskap om grunnleggende begreper knyttet til motivasjon og mestringsklima
  • kan beskrive hovedtrekkene og variasjonen i barns og ungdommers kognitive, emosjonelle, sosiale og moralske utvikling
  • kjenner til kriterier for forskningsbasert kunnskap

Ferdighet

Studenten

  • kan anvende fagdidaktiske planleggingsverktøy
  • kan anvende og begrunne valg av ulike undervisningsmetoder

Generell kompetanse

Studenten

  • har et bevisst forhold til egne bevegelseserfaringer og kan på bakgrunn av disse og faglitteratur reflektere og utveksle synspunkter med andre
  • kan bruke observasjon som et utgangspunkt for refleksjon og diskusjon

Innhold

  • Lek som fenomen
  • Motivasjon og mestringsklima
  • Ulike lederstiler
  • Trenerrollen
  • Utviklingspsykologi
  • Grunnleggende undervisningsprinsipper
  • Didaktisk relasjonstenkning
  • Hva er forskning

Arbeids- og undervisningsformer

  • Digitale forelesninger
  • Læringsstier
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Skriftlige arbeider
  • Praktisk undervisning

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Gjennomføre 2-5 læringsstier
  • Gjennomføre én praktisk økt med fokus på lederstil
  • 80 % aktiv deltagelse på praktisk undervisning

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager som vurderes med gradert bokstavkarakter A-F der E er laveste ståkarakter.