2021/2022

2MRMA5101-7 Matematisk tenkning og argumentasjon

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike typer av matematisk argumentasjon og bevis
  • har inngående kunnskap om bruk av ulike representasjoner i elevers argumentasjon og bevis
  • har inngående kunnskap om prosessen der matematisk kunnskap utvikles gjennom utforskning fulgt av oppdagelse og bevisføring
  • har avansert kunnskap om hva matematisk tenkning innebærer i skolen

Ferdigheter              

Studenten

  • kan produsere, diskutere og analysere matematisk argumentasjon og bevis
  • kan lede elevers læring av bevis og argumentasjon
  • kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å planlegge og evaluere matematikkundervisning der utforskning følges av bevis og argumentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan arbeid med problemløsning, bevis og argumentasjon kan fremme elevers kritiske tenkning og dannelse
  • kan redegjøre for matematikkens egenart og inspirere elever til å oppdage estetikk i matematikken 
  • har inngående kunnskap om formativ vurdering gjennom elevers utforskende og argumenterende matematiske aktivitet

Innhold

  • Matematisk bevis, argumentasjon og deduksjon
  • Matematiske teoribygninger og deres rolle i matematisk bevis
  • Representasjoner, analogier, metaforer og multimodalitet i matematisk tenkning
  • Læring og undervisning av matematisk bevis og argumentasjon: Utforskende og oppdagende arbeidsmåter (inquiry), lærerledet matematikksamtale, transformasjon av lærerkunnskap i matematikk til relevant kunnskap for elever
  • Utvalgte emner i tallteori

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Inntil tre innleveringsoppgaver individuelt og/eller i grupper
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanene
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.

Eksamen

Individuell skriftlig digital skoleeksamen på 6 timer.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Datamaskin tilkoblet internett