2021/2022

2TLE19 Teaching and Learning English

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om gjeldende læreplan for engelsk, samt andre relevante styrings- og veiledningsdokumenter, og overordnede verdier og prinsipper for utdanningen
  • har kunnskap om hvordan man underviser i grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
  • har kunnskap om tilpasset opplæring i engelskfaget
  • har kunnskap om vurdering i engelskfaget på trinn 1-7
  • har kunnskap om digitale læringsressurser egnet for trinn 1-7
  • har kjennskap til engelskspråklige bilde- og barnebøker og andre kulturuttrykk som fremmer interkulturell kompetanse, samt tverrfaglige temaer
  • har kjennskap til sentrale teorier om språklæring og flerspråklighet, samt flerspråklighet som ressurs i klasserommet

 

Ferdigheter
Studenten

  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig, og være en god språkmodell for elevene
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen
  • kan ta i bruk ulike strategier og arbeidsmetoder for å jobbe med grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
  • kan finne fram til og evaluere tekster som egner seg for elever på 1.-7. trinn
  • kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av kultur i engelsktalende land
  • kan kritisk vurdere og bruke egnede læringsressurser, også digitale læringsressurser, for å fremme elevenes læringsarbeid

 

Generell kompetanse
Studenten

  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan reflektere over sentrale problemstillinger knyttet til engelsk fagdidaktikk, læreplan og egen praksis
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å fremme elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklige og fagdidaktiske kompetanse

Innhold

  • Utvikling, tilpasning og vurdering av undervisning
  • Kritisk vurdering og bruk av læringsressurser, inkludert digitale ressurser
  • Et utvalg bilde- og barnebøker, sanger, barnerim og andre kulturuttrykk
  • Vurdering i engelskfaget
  • Sentrale styringsdokumenter, læreverk og ressurser for engelskfaget

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over ett semester og er i stor grad nettbasert med bruk av høgskolens læringsplattform. Periodene mellom samlingene brukes til veiledet arbeid individuelt, parvis og i grupper. Kunnskap og innsikt fra studiet brukes og utvikles allerede under studietiden, gjennom praksisnære arbeidsoppgaver.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Deltakelse på alle samlingene
  • Minst tre skriftlige og/eller muntlige arbeider som er nærmere beskrevet i semesterplanen

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Nærmere spesifikasjon kommer i semesterplanen. I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.