Language: NOR | ENG
2021/2022

2BSTMS-1 Språk, tekst og matematikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om barns matematiske utvikling, barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv
  • har kunnskap om hvordan barn tilegner seg dialogferdigheter og hvordan de skaper mening med og uttrykker seg gjennom ulike tegnsystemer
  • har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner, herunder samisk fortellertradisjon
  • har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, spesielt tall, rom og form
  • har kunnskap om språk-, tekst- og matematikkmiljøets betydning for alle barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter
  • har kunnskap om lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking
  • har kunnskap om estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling

Ferdigheter:

Studenten

  • kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige-, tekstlige- og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
  • er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning
  • kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv
  • kan veilede, lede og kritisk reflektere over arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
  • kan formidle positive holdninger til matematikk, språk, språkmangfold og lesing
  • innehar profesjonsfaglig digital kompetanse 

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer
  • er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling
  • mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

Innhold

  • Utvikling av barns tallbegrep
  • Tallsystemer og posisjonssystemet
  • Geometri og måling i plan og rom
  • Problemløsning og utforskning
  • Barnelitteraturens framvekst og historie
  • Analyse, vurdering, formidling og resepsjon av barnelitteratur i ulike sjangrer, teksttyper og medier
  • Barnelitteratur og danning
  • Barns egen kultur
  • Barns språkutvikling, også flerspråklig utvikling, muntlig og skriftlig
  • Tale- og skriftspråkstimulering i et språkmangfoldsperspektiv
  • Barns utvikling av dialogiske ferdigheter
  • Samtalens betydning i arbeid med språk, tekst og matematikk
  • Vurdering av barns språklige og matematiske utvikling
  • Digitale ressurser og estetiske uttrykk

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger og seminar
  • Studentaktive læringsformer, individuelt og i gruppe
  • Veiledning
  • Selvstudium
  • Bruk av digital læringsplattform Canvas
  • Praksis som læringsarena, se egen emnebeskrivelse

Praksis

Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • All undervisning er obligatorisk
  • Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen, og som skal dokumenteres
  • Planlegging og gjennomføring av et opplegg i praksis med skriftlig grupperapport i samarbeid med BULL 2
  • En lengre individuell fagtekst på hovedmål
  • En kortere individuell fagtekst på sidemål 

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 48 timer, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.