2021/2022

HEL3001 Helsesykepleiers arbeid med barn, unge og deres familier de første fem år av barnets liv

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om helse og normalutvikling hos barn, 0-5 år
  • har kunnskap om avvik hva gjelder helse og normalutvikling
  • har kunnskap om konsekvenser av traumer og omsorgssvikt
  • har bred kunnskap om foreldrerollen relatert til små barn
  • har bred kunnskap om ulike teorier og metoder innenfor kommunikasjon og samhandling
  • har bred kunnskap om vurdering av samspill i familier
  • har avansert kunnskap om helsesykepleiers helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid og ansvar for at barnet og familier får nødvendig kunnskap og ferdigheter til å mestre sin livssituasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan oppdage barn som har behov for oppfølging pga. samspillsproblemer, sykdom, funksjonshemning eller omsorgssvikt
  • kan gjennomføre selvstendige og kunnskapsbaserte konsultasjoner
  • kan utføre kartlegginger av syn, hørsel, vekst, generell utvikling og trivsel
  • kan utføre kommunikasjon og samhandling med familier med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • kan utføre vaksinasjon i henhold til barnevaksinasjonsprogrammet
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak i samsvar med Nasjonal faglig retningslinje for det helsefremmende arbeidet i helsestasjonen, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom
  • kan utføre dokumentasjon, journalføring og avvikshåndtering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere beskyttelses- og risikofaktorer for sykdom og skade til ulike befolkningsgrupper
  • har innsikt i innhold og metoder i helsestasjonen, jfr. Nasjonal faglig retningslinje
  • kan anvende teori om små barns fysiske, psykiske og sosiale vekst og utvikling
  • kan reflektere og kritisk vurdere egen faglig utøvelse
  • kan utføre etisk og forsvarlig helsesykepleierarbeid

Innhold

  • Små barn helse og utvikling, 0-5 år
  • Ernæring, fysisk aktivitet, vekst og trivsel, 0-5 år
  • Utviklingspsykologi, 0-5 år
  • Små barns tilknytning og samspill med familien og omgivelsene
  • Familieteori
  • Pedagogiske metoder, samhandling og ulike former for kommunikasjon
  • Kulturer
  • Ansvarsgrupper og individuell plan
  • Pediatri, 0-5 år
  • Vaksinasjoner
  • Barns seksuelle helse
  • Omsorgssvikt og mishandling
  • Barnet i sorg og krise
  • Bli kjent med helsesykepleiers arbeidsfelt
  • Konsultasjoner og metoder i helsestasjonsarbeid rettet mot små barn og deres familie
  • Administrasjon, dokumentasjon og journalføring

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Nettforelesninger ved bruk av læringsplattformen Canvas
  • Seminarer
  • Oppgaveskriving
  • Gruppearbeid
  • Veiledning
  • Selvstudium
  • Praksis, fem uker

Praksis

Studier i praksis gjennomføres i helsestasjonen under veiledning av utdannet helsesykepleier. Studenten mottar minst to timer veiledning i uken. Dette emnet har fem ukers sammenhengende studier i praksis. Se Praksishefte som beskriver innhold, krav, veiledning og vurderinger.

 

Emneevaluering

Til vanlig skal det gjennomføres evalueringer av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres, https://www.inn.no/student/utdanningskvalitet/kvalitetssystem/kvalitetsarbeid-i-studieprogrammene/emneansvarlig

 

Emnet overlapper med

Emnet overlapper ikke med andre emner, men må ses i særlig sammenheng med emne tre som omhandler barnet fra 0-5 år. Helsesykepleiers arbeid, kommunikasjon og metoder vil kunne grunnes på samme eller liknende teori i disse to emnene, men for ulike aldersgrupper.

 

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Refleksjonsnotat fra emnets studier i praksis
  • Gjennomført undervisning for en foreldre- eller annen aktuell gruppe om tema relatert til småbarnsperioden

Eksamen

Individuell skoleeksamen over fire timer. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.

Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Ingen