Language: NOR | ENG
2021/2022

4EORG1 Organisering og kommunikasjon

Læringsutbytte

Ved fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere og se sammenhenger mellom lover, faglige retningslinjer og organisering av tjenestene rettet mot eldre
  • har inngående kunnskap om betydningen av å videreutvikle organisering og arbeidsformer i lys av brukeres behov
  • har inngående kunnskap om relasjonens forutsetninger og betydning for psykisk helse
  • har inngående kunnskap om relasjonelle utfordringer og betydningen av en bevisst videreutvikling av relasjonskompetanse
  • har grundig kunnskap om veiledningsteori og veiledningsmodeller

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk reflektere og diskutere konsekvenser av ulike måter å organisere tjenestene på
  • kan avdekke og anvende brukeres perspektiv og erfaringskunnskap i samarbeid, involvering, og tjenesteutvikling
  • kan reflektere kritisk over egne og andres kommunikasjonsmåter og prøve ut nye tilnærminger i videreutviklingen av relasjonell kompetanse
  • kan planlegge, gjennomføre og presentere eget prosjektarbeid relatert til organisering
  • viser evne til å nyttiggjøre seg veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår samspillet mellom brukerens hverdag og tjenestetilbudets form og innhold
  • har forklarende og redegjørende kunnskap om egen kommunikasjon og samhandling
  • tar initiativ til å reflektere systematisk over egen og andres kommunikasjonsform og tar praktiske grep for å videreutvikle egen relasjonskompetanse
  • benytter relevant kunnskap for å forstå konflikter, bidrar til konfliktløsning og gode endringsstrategier
  • forstår betydningen av veiledning i sin personlige og profesjonelle utvikling

Innhold

  • Ulike organiseringsformer av tjenestetilbudet
  • Sentrale føringer og faglige retningslinjer, rettssikkerhet og lovgivning
  • Individuell plan, oppsøkende team og brukerstyrte tjenester
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Relasjon i tilknytning til makt/ avmakt, tvang og kontrolltiltak
  • Relasjonens betydning og forutsetninger
  • Kommunikasjon, samhandlingsteorier og relasjonskunnskap
  • Konflikt og konflikthåndtering
  • Veiledningsteori og veiledningsmodeller

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Arbeid i grupper
  • Studieoppgave
  • Video/Stream
  • Nettmøter
  • Selvstudier
  • Refleksjoner/diskusjoner

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

Et arbeidskrav knyttet til veiledning

Et arbeidskrav i kommunikasjon

75% tilstedeværelse på samlinger

Eksamen

En gruppeoppgave innen organisering.

Vurderes til Bestått/ikke Bestått.